Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

csodakúrák?

2008.07.22

csodakúrák?

A németországi Focus c. lap összesítést jelentetett meg a most divatos fogyókúrák elõnyeirõl és hátrányairól. Az érdeklõdõk a www.focus.de internetcímen olvashatnak bõvebben is errõl a témáról. Ime egy kis ízelítõ, zanzásítva:

 

1. Atkins-diéta
Napi 50 dkg fogyást ígér szénhidrátban szegény, de zsírban és fehérjében gazdag étrendjével. A kenyeret, burgonyát és tésztát hizlalónak tartja, ellenben szalonnát, virslit, sajtot, halat, tejszínt és tojást korlátlan mennyiségben engedélyez. Fontos a folyadékbevitel, és még az alkoholfogyasztás is engedélyezett.
Hátránya, hogy koleszterinben gazdag étrendje miatt megemelkedik a vérnyomás és nõ a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának veszélye, továbbá vitaminban, ásványi és ballaszt-anyagokban szegény.

2. Vércsoport-diéta
Tudományosan még nem megalapozott.

3. Elkülönített étrend (Dr. Hay-módszer)
Fehérje és szénhidrát azonos étkezésen belüli fogyasztása nem ajánlott. Tej szintén kerülendõ.
Hátrány: visszahízás veszélye nagy, valamint kalciumhiány is felléphet.

4. Montignac-módszer
Hasonló az elkülönített étrendhez. Tiltja a fehérkenyér, burgonya és a cukor fogyasztását, javasolja viszont az élesztõ, teljes õrlésû gabonából készült pékáruk és gyümölcsök fogyasztását.
Hátránya, hogy a szénhidrát és zsír elkülönítése nem mindig egyszerû. A cukor nem méreg, ezért tartós megvonása problémákat okozhat, többek között a diéta megszakítását is.

5. Alacsony zsírtartalmú diéta
Az üzletekben széles a kínálat un. "light"-termékekbõl, nem kell számolgatni a kalóriákat. Hátránya, hogy pl. diófélék, mandula, avocado, stb. fogyasztását nem engedélyezi, ezáltal fontos vitaminoktól és ásványi anyagoktól fosztja meg a szervezetet. Túlzásba vitt diétázás esetén vitaminhiány is felléphet.

6. Mentális fogyasztótréning
A helytelen étkezési szokásokról pszichológiai oktatói program segítségével szoktat le. Mottó: "Nem az a lényeg, mit eszik az ember, hanem az, mikor és miért."
Elõnye, hogy segít megváltoztatni a bánatból, stresszbõl adódó étkezési zavarokat.

7. "Edd a felét" módszer
Hátránya, hogy a gyomor állandóan korog, mivel fele akkora mennyiséget kap, ez elõbb-utóbb frusztrációhoz vezet. A vitamin- és ásványianyag-bevitel is felére csökken, ezáltal hiány léphet fel. A kúra befejeztével nagy a visszahízás veszélye.

8. Böjtölés
Elõnye, hogy olcsó, egyszerû, nem kell kalóriákat számolni, rövid idõ alatt csökken az éhség és javul a hangulat, a betegségek gyógyulására pozitívan hat. Null-diétát csak orvosi ellenõrzés mellett ajánlott folytatni.

9. Kímélõ étrendes nap / Lé-nap
Ajánlott ezeken a napokon sószegény módon elkészíteni az ételeinket. Káliumban gazdag élelmiszerek, mint pl. rizs vagy zöldségek elõsegítik a sikeres súlycsökkentést. Ezeken a napokon max. 700-800 kalória fogyasztható, és legfeljebb három napig folytatható.
Hátránya, hogy hosszabb távra nem alkalmas és elsõsorban kis súlytöbblettel rendelkezõknek ajánlott.

10. Csoportos diéta
Orvosilag ellenõrzött, csoportos diéta. Rossz étkezési szokások megváltoztatása könnyebben kivitelezhetõ. Napi ötszöri étkezés során 800-1000 kalória engedélyezett, egyénileg összeállított terv szerint.
Hátránya, hogy napi 1000 kalória fogyasztásánál a szervezet "éhezést" érzékel, ezért hosszú távon egyre kevesebbet szabad enni, hogy a visszahízás elkerülhetõ legyen.

11. "Sears" diéta
Az amerikai Barry Sears után elnevezett diéta 40 % szénhidrátból, és legalább 30 % zsírból áll. Hátránya, hogy sok zöldség- és gyümölcsfélét nem értékel kellõképpen.
Hatása tudományosan nem bizonyított.

12. Típus szerinti diéta
Teszt elvégzése után (életritmus, testfelépítés, sport, stb.) sorolják be a diétázót a neki megfelelõ kategóriába. Hátránya, hogy kevés alaposan kidolgozott diétás javaslat áll rendelkezésre.

13. Hollywood-i sztárdiéta
A 20-as években sztárok részére állították össze. Az elkülönített étrendhez hasonlít, kevés szénhidrátot engedélyez. A diéta alapja a rák, halak, sovány húsok és szárnyasok, valamint egzotikus gyümölcsök, melyek enzimjei karcsúsítanak. Naponta 600-800 kalória engedélyezett, melynek 60 %-a fehérje.
Hátránya a nagy fehérjetartalom, ami normál étkezéshez visszatérve azonnal beindítja a jojó-effektust. Az egyoldalú étkezés hiányokat okozhat, továbbá ez a fajta diéta nagyon drága.

14. Formula-diéta
A napi étkezések során 1, 2 vagy 3 étkezés diétás módszer szerint zajlik, általában porok felhígításával (pl. bioNorm, Forsana, Slimfast, Herba Life, Kousa).
Hátránya, hogy egy idõ után unalmassá és egyoldalúvá válik. Ezek a porok nem tartalmaznak ballasztanyagokat, ezáltal fennáll a székrekedés veszélye. Nem tartalmaznak telítetlen zsírsavakat sem, amelyekre a szervezetnek szüksége van. Hosszabb idõszakon át folytatott diéta esetén rendszeres orvosi ellenõrzés ajánlott.

Fordította és küldte a Fogyipatika egyik leglelkesebb segítõje:

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.